Hogyan húzták le a nagy európai autókölcsönzők az ügyfeleiket?

Hogyan húzták le a nagy európai autókölcsönzők az ügyfeleiket?

Megállapodott az Európai Bizottság a helyi fogyasztóvédelmi szerveken keresztül az EU legnagyobb autókölcsönzőivel, hogy változtatnak korábbi, az ügyfeleket alaposan lehúzó gyakorlatukon. A jövőben várható, hogy több területen is megváltozik az autókölcsönzők jellemző gyakorlata. Az Olcsó Autóbérlés kezdetektől úgy működik, ahogyan azt az EU most a nagyoktól is elvárja.

Még 2014-ben jelent meg egy nyílt levél, melyet az EU Bizottság írt a hat legnagyobb nemzetközi autókölcsönző vállalat vezérigazgatójának. Azoknak a cégeknek címezték az üzenetet, melyeknek a szolgáltatásai minden tagállamban elérhetőek. A levél azokról a panaszokról szólt, melyeket az ügyfelek juttattak el az EU fogyasztóvédelmi szerveihez a kölcsönzők munkájával kapcsolatban.

Az egyik leggyakrabban előforduló szabálytalanság az volt, hogy megkülönböztették az ügyfeleket annak alapján, hogy melyik országból indítják az autókölcsönzést. A más tagállamból indított kölcsönzésekre már nem adták meg a weblapon szereplő kedvezőbb árat, akár kétszeres árat is felszámoltak az idegen országból érkező ügyfeleknek. A weboldal teljesen eltérő ajánlatokat adott ki annak alapján, hogy melyik országot írta be lakóhelyként az autókölcsönző honlapján. Az ehhez hasonló panaszok száma évről-évre növekedett, tavaly több mint kétezer esetet jegyeztek fel.

Gyakori volt a sérülésekkel, javításokkal kapcsolatos probléma is. Egyes ügyfeleknek több száz euróval terhelték meg a hitelkártyáját javítási költség címén, holott semmilyen tényszerű tájékoztatást nem kaptak arról, hogy az autót pontosan milyen sérülés érte és mennyibe került a javítása. Az ügyfelek gyakran nem kaptak előzetesen világos tájékoztatást arról, hogy sérülés esetén milyen mértékig kell a károkat nekik fedezniük. Igaz., hogy ezek az adatok szerepeltek a szerződésekben, de csak a több oldalas bérleti szerződések apró betűs részei között, ami fölött joggal siklott át az ügyfelek figyelme.

Tipikus eset az is, hogy az ügyfélnek a valóságban a vártnál sokkal többet kellett fizetnie. Az autókölcsönző honlapján szereplő díjaknál általában többet számoltak fel, amikor az interneten lefoglalt autót átvették.  

Az EU Bizottság ebben az ügyben nem hozhatott kötelező szabályokat, de a nagy autókölcsönzőkkel folytatott tárgyalásai kedvező változásokat hoznak az autókölcsönzésben, elsősorban az alábbi területeken – olvashatjuk az EU Bizottság január 19-i sajtóközleményében:

kölcsönzési díj minden költséget tartalmaz. Az ügyfelek nem kerülhetnek abba a helyzetbe, hogy a helyszínen derül ki, hogy előre nem jelzett költségek miatt sokkal többet kell fizetniük. Nálunk, az Olcsó Autóbérlésnél ilyen korábban sem fordult elő. A bérleti díj egyértelmű, az ügyfél rejtett költségek nélkül fizeti azt a díjat, melyet a honlapon feltüntetünk. A kiegészítő tartozékok és szolgáltatások (pl. takarítási díj, vagy kiállási díj a belvárosba) díja is egyértelmű és átlátható.  

Közérthető tájékoztatást kell adni az autóbérlés feltételeiről. Voltak olyan helyek, ahol nem adtak egyértelmű tájékoztatást például a kilométer-korlátozásról. Ez a jövőben nem fordulhat elő. (Az Olcsó Autóbérlésnél belföldön nincs kilométer-korlátozás, vagy felár).

Egyértelmű tájékoztatás kell a biztosításokról. Különösen arról kell az ügyfelet tájékoztatni, hogy a biztosítása milyen károkra nem terjed ki, és károkozás esetén milyen kártérítési kötelezettségei vannak.  

Átlátható tájékoztatás az üzemanyag-felhasználás szabályairól. Az EU Bizottság javaslata szerint az ügyfél mindig választhassa azt a lehetőséget, hogy a kocsit teletankolva veszi át és úgy is adja vissza. (Ebben a cikkben írtunk róla, hogy miért nem mindig ez a legjobb módszer.)

Ha kár keletkezik, legyen átlátható a jármű ellenőrzése, az ügyfél kapjon pontos tájékoztatást arról, hogy milyen károk keletkeztek a járművön. Arra is legyen lehetősége, hogy vitassa a károk összegét, ne emelhessék le automatikusan, jogorvoslati lehetőség nélkül a számlájáról az összeget. Az ügyfélnek legyen joga ahhoz is, hogy megkérdőjelezze a károkozás tényét, mielőtt fizetnie kell.  

Az EU Bizottság teljes sajtóközlemény itt olvasható.

Úgy gondoljuk, hogy nálunk, az Olcsó Autóbérlés ügyfelei kezdetektől fogva azt a biztonságot érezhetik, melyet az EU bizottság most próbál elérni az EU legnagyobb autókölcsönzőinél. Biztosan van még hova fejlődnünk, ám kezdetektől törekszünk a teljes és pontos tájékoztatásra, hogy ügyfeleink az autókölcsönzés során minden pillanatban teljes biztonságban érezhessék magukat az autókölcsönzés feltételeit illetően is.

Myfleet GPS

Autóinkra a Myfleet GPS rendszere vigyáz.


Válaszd ki a kezdő és végdátumot

Keress egy járművet

Add meg a kért adatokat

Foglalás elküldése után várd visszaigazolásunkat