Mennyibe kerül az olcsó autókölcsönzés?

Az olcsónak hirdetett szolgáltatások nagyon sokszor nem is olyan olcsók ám, mint amennyire első pillanatban látszik!

Interneten böngészve akadtam nemrég egy extra olcsó autóbérlést hirdető fővárosi cégre. Meglepődve láttam az árakat, melyek jóval alacsonyabbak voltak azoknál is, melyeket mi alkalmazunk. Ilyen nincs – gondoltam –, mert a saját árképzésünket ismerve pontosan tudom, hogy ez alatt nem lehet gazdaságosan működtetni egy autókölcsönzőt. Aki a mi áraink alá megy, az vagy nagyon hamar padlót fog, vagy valamit nagyon eltitkol a reklámjaiban az ügyfelek elől.

A reklám persze mindent elbír, akár azt is leírhatnám, hogy mostantól ingyen adjuk az autókat karácsonyig. Leírhatnám, de nem lenne igaz – éppen úgy, ahogyan ennek a jajdeolcsó autókölcsönzőnek az árai is inkább átverések, mint őszinte adatközlések. De nézzük csak részletesen, mennyire is olcsó az az autókölcsönző?

Az említett cégnél egy kiskategóriás autó napi kölcsönzési díja 3 ezer forint. Egy nagyobb, mondjuk 7 személyes Opel Zafira pedig a honlapjuk adatai szerint napi bruttó 6 ezer forinttól már elhozható. Ez nagyon jó, de nézzük az apró betűt!

Először is, amint az autó részletes adatlapjára kattintunk, azonnal kiderül, hogy a hirdetett vonzó ár csak akkor érvényes, ha legalább egy hónapra (!) béreljük az autót. Hopp, már ütöm is fejemet, hogy ismét bedőltem a hanzatos x forin-tól típusú hirdetéseknek. Ezek mind arról szólnak, hogy ha a maximális mennyiséget rendelem valamiből, meg egyébként is tíz éve törzsvevő vagyok és a főnök sógora, akkor esetleg részesülhetek én is a legkedvezőbb árképzés ajándékából. Ez mindig egy külön kegy a vásárló részére, nem pedig bárki számára elérhető alap ajánlat.

De vissza a kölcsönzőhöz. A napi 6 ezer forintos ajánlat a Zafirára tehát csak a 31. naptól érvényes. Ha csak egy napra hoznám el az autót, akkor már 9 ezret kell ugyanezért az autóért fizetnem. Még ez is bőven belefér, itt a 9 ezres, vihetem a kocsit?

Na nem. Először is, tegyem le a kauciót. Van olyan autókölcsönző, ahol csak nagyon eldugva, valahol a részletes szolgáltatási feltételek utolsó oldalának apró betűs részében írják le, hogy ja, hát kauciót bizony kérünk, nem is keveset. Itt ennél nyíltabban hirdetik, ott az adatlap alján, hogy 100 ezer forintot kell letennem, ha egy körre is elvinném az autót.

Úgy gondolom, a 100 ezres kaucióval máris sikerül kilőni az autóbérlésben érintett célcsoport nagyjából kétharmadát. Egy részét egyszerűen elvi okokból: ha én egy 9 ezer forintos szolgáltatást akarok igénybe venni, akkor nincs az a szuper járgány, amiért én 100 ezer forint erejéig hozzáférést adnék a bankszámlámhoz. A kaució ugyanis úgy működik, hogy a kölcsönző cégnek meg kell adnom a kártyaadatokat, s ők a bankomon keresztül zárolják a számlámról az összeget. Ők nem bíznak bennem, feltételezik, hogy biztosan összetörve fogom visszavinni a kocsit, de én bízzak meg bennük, s adjak felügyeletet a számlámhoz. Világos. Nem adok. Az autót egy napra bérlem, a kaució meg legalább 3 napig keringeni fog a banki rendszerben, a magyar bankok átfutási időit ismerve.

A lehetséges célcsoport másik felének pedig egyszerűen nincs 100 ezer forintja a számláján szabadon. Ez nem jelenti azt, hogy ők nem fizetőképesek – hiszen egy 9 ezres szolgáltatást akarnak igénybe venni, nem 100 ezreset, igaz?

De tegyük fel, hogy kicsengetem a kauciót, s viszem az autót. Megy, mint az álom, élvezem az autóbérlést, leugrok Szombathelyre a haverokhoz, sétálunk Kőszegen, este hazagurulunk kényelmesen Pestre. Szűken számolva is jó 450 kilométer lesz.

Hoppá, baj lesz. Az egy napra szóló autóbérlés csak 300 kilométert enged, fölötte már pótdíjat kell fizetni. Pedig nem extrém módon használtam a kocsit, oda-vissza közlekedtem Magyarország egyik városa és a főváros között. Egy nap alatt kényelmesen bejárható távolság, de kívül esik a megengedett 300 kilométeren. Fizethetek, mint a katonatiszt, s még csak vitába sem keveredhetek a kölcsönzővel, mert rajta ülnek a 100 ezres kauciómon. A „túlfutás” díja 15 forint kilométerenként, egy Budapest-Szombathely-Budapest kör tehát a 9 ezres alapdíjon felül legalább további 2250 forintot jelent. Mennyinél is tartunk? Eddig 11.250 forintba kerül egyetlen napra az a kocsi, amit 6 ezerért találtam a kölcsönző weboldalán.

Szóval úgy gondoljuk, érdemes vigyázni az olcsó, nagyon olcsó és még olcsóbb autóbérlési ajánlatokkal. A szépen csillogó kocsi kiválasztása előtt érdemes alaposan megnézni a kölcsönzési feltételeket, megkeresni az elrejtett díjakat. Mi lehetnek ezek? A kaució többnyire adott, de az remélhetőleg tényleg visszajár. Kilométerdíj, takarítási díj, kiszállítási díj – még olyannal is találkoztam, hogy „szerződéskötési díj”.

Talán már nem kell mondanom, hogy mi az ellenpélda, amit az Olcsó autóbérlésről mindig is mutatni igyekszünk. A weboldalon szereplő díjak nálunk a teljes díjak. Belföldön nincs kilométer-korlátozás és nincs kaució, s a bérleti díj az első napra is pontosan ugyanannyi, mint a 31. napra. Aki utólagos meglepetések nélkül, kiszámítható díjakkal akar autót kölcsönözni, azt a megoldást válassza, ahol nincsenek rejtett, eldugott költségek és félretájékoztatás.

Myfleet GPS

Autóinkra a Myfleet GPS rendszere vigyáz.


Válaszd ki a kezdő és végdátumot

Keress egy járművet

Add meg a kért adatokat

Foglalás elküldése után várd visszaigazolásunkat